Peda-Agorassa pohdittiin tekijänoikeuksia

Syksyn ensimmäisessä Peda-Agorassa pohdittiin tekijänoikeuskysymyksiä. Lehtori Henry Merimaa toi alustuksessaan esiin, miten tekijänoikeuskysymykset tulevat esille opettajan työssä ja mikä niissä askarruttaa.

– Opettajan on syytä pohtia koko ajan, mitkä ovat hänen oikeutensa käyttää aineistoja. Olen itse pitänyt ohjenuorana, että voi tehdä mitä vaan, jos ei tee rahaa toisen tuotteella tai ota toisen tekijänoikeuksia omiin nimiinsä, hän summaa.

Merimaa on esitellyt opetuskäyttöön tarkoitetussa blogissaan esimerkiksi tiivisti rajattuja kuvia.

– Ne on rajattu yksityiskohdaksi aiemmasta teoksesta ja ovat tulkintani mukaan ikään kuin sitaatteja kuvista, joten niitä voi käyttää.

Houkutus maksuttomaan materiaaliin

SAMMAKKOn tuutori- ja viestintäsihteeri Jyri Sallinen otti asiaan kantaa opiskelijoiden näkökulmasta.

– Laillinen opiskelumateriaali on kallista ja opiskelijoilla on harvoin ylimääräistä rahaa. Jos materiaalin saa helposti maksutta, sen hankkimiseen on suuri houkutus, Sallinen selvittää perusongelmaa.

Googlea kaikki käyttävät päivittäin. Opiskelijalla ei välttämättä ole tietoa siitä, miten Googlesta löytyvän tiedon kohdalla käytetään lainauksia. – Suorat sitaatit ovat sallittuja, mutta ongelmia alkaa tulla, kun opiskelija ottaa tekstiä ja muotoilee sitä hiukan. Referointi taas on tietenkin sallittua tietojen osalta, hän pohtii.

Miksi tästä on puhuttava?

Tekijänoikeuksien asiantuntija, PsM Tarmo Toikkanen toi alustuksessaan esiin tekijänoikeuksien rajoja ja mahdollisuuksia opettajan näkökulmasta.

– 30 vuotta sitten ei tarvinnut tietää muuta kuin että sivuja sai kopioida enintään 20. Nyt maailma on muuttunut paljon siitä, hän muistuttaa.

Mistä nykyään tietää, että aineistoa ei voi käyttää vapaasti? Perusolettamus on se, että kukaan ei saa tehdä mitään toisen materiaalilla ellei ole hyvää syytä ja käyttötapaa. Esimerkiksi opetustilanteessa tekijänoikeudet kuuluvat sille, joka on teoksen tehnyt. Tietokoneohjelmat tai esim. tunnettua prosessia osoittavat kuvat, joiden ei voida katsoa olevan ainutkertaisia teoksia, ovat poikkeus.

Opetustilanteessa voi olla houkutus käyttää materiaalia esim. Youtubesta. – Youtube-videoiden esittämiselle sanoisin, että jyrkkä ehkä. Suomessa se ole ei sallittua. USAssa on fair use -periaate. Esitä harkiten. Suomessakin kannattaa pohtia, miltä tekijänoikeuksien haltijasta tuntuu, jos videon opetustilanteessa esität.

Opetuksen lisäoikeuksista tärkeimmät ovat digilupa, väliaikainen tallennus, kokoomateokset ja valokopiolupa. – On hyvä muistaa, että tekijänoikeuksien luvallakin käytetystä materiaalista lähde on merkittävä, Toikkanen muistuttaa.

Tallenne Peda-Agorasta tulee Moodleen opetusprosessin koulutukset -alueelle.

Lue lisää aiheesta, kattava tietopaketti. 

Teksti ja kuva: Inna Saarinen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s